27/6/09

Visita a la nova estació de Fondo de la L9


Andana de l'estació de Fondo.
Imatge del pou d'ascensors o la "catedral", mentres feien el xou de les llums.

Avui, tenia hora per anar a una de les visites guiades a l'estació de Fondo de la línia 9 que GISA fa. La visita consta de quatre parts: la presentació, construcció i dades de la L9, la baixada a la pre-andana i a l'andana, on s'acaven d'aclarir dubtes i dades i finalment una quarta per precs i preguntes.
Primer en la presentació, s'expliquen les normes de la visita, com ara, no fer fotos, para o posar en silenci els telèfons mòbils, no separar-se del grup,... Aquest primer punt s'explica just a l'entrada de la nova estació.
Baixem unes escales, (com a curiositat dir que al final de les escales que et porten al vestíbul dels ascensors hi ha un rellotge amb el logo d'ifercat)i esperem just davant de la zona d'ascensors. Allà es on s'explica més sobre la línia 9, gràcies a fotos, vídeos, maquetes, i material utilitzat en l'obre. Expliquen dades bàsiques com la longitud de la línia, el nombres d'estacions, per els municipis que passa, els tipus d'estacions que tindrà,... I a més detalls més curiosos, com per exemple el per que de la construcció de les estacions d'aquesta manera: la raó es ven senzilla, per fer aquestes estacions es necessita poc espai, nomes per fer un pou, en canvi per fer una estació de la manera tradicional es necessita una espai com mig camp de futbol, amb la qual cosa en moltes zones densament poblades no era possible. Com a curiositat dir que esta inspirats amb els nius de les formigues, amb grans túnels i petites sortides a l'exterior. També s'explica que de moment s'ha tret prou terra, com per omplir dos empire state building de sorre, que es destina a l'ampliació del port, també que s'han utilitzat 55.000 tones d'acer, com 8 torres eiffel, i que la tuneladora te la mateixa potencia que 14 boeings 737
Desprès d'aquestes dades s'explica el funcionament de tuneladora, i es mostren diverses peces que utilitza.
En aquest punt parlen dels terminis d'execució de l'obre, aquest tardor el tram Can Zam-Can Peixauet, a principis del 2010 Gorg-Llefià, a la primavera fins a Sagrera, i fins al 2014, s'aniran inaugurant trams.
Desprès ens expliquen que de tots els ascensors dos seran per PMR, que tindran parada a les dos andanes i a la pre-andana; I que seran ascensors intel·ligents que s'adaptaran als fluxos de viatgers, i que encara estan en proves i nomes funciona un PMR i un dels altres. Baixem amb els ascensors de gran velocitat, i ens "presenten" de una forma molt espectacular la pre-andana. On s'explica als diferents nivells de l'estació que hi trobem, i que les andanes estan una sobre l'altre, i dins del tunel. Anem a l'andana superior, on ens expliquen que els trens ja estan en probes, i que per tant potser en podríem veure algun, desafortunadament però no en veiem cap.
Finalment tornem a la pre-andana on pujem amb l'ascensor fins al vestíbul superior, i on finalitzem la visita de 40 min. A la sortida ens donen un llibret amb informació i fotos de la línia i les obres.

En aquest video es veu la vista virtual del projecte de la L9
Un segon video, en aquest cas el video que es passa a les visites

Dades de la L9